Skanzen – múzeum kysuckej dediny prezentuje sídelnú krajiny, spôsob života, ľudovú kultúru a architektúru v období 19. a začiatku 20. storočia, vychádzajúcu z valašskej a kopaničiarskej formy osídľovania. Takmer 11 km dlhý zachovaný úsek lesnej železnice je národnou kultúrnou pamiatkou. Technicky a pamiatkovo najcennejšou časťou železnice je úvraťový systém na prekonávanie väčšieho prevýšenia na krátkom úseku. Je to jeden z dvoch takýchto systémov, ktoré sa do súčasnosti zachovali v Európe. Poľnohospodárske políčka pri domoch prezentujú pôvodný trojpoľný systém hospodárenia, Obnovených bolo aj niekoľko cholvárkov (Informačná tabuľa). Skanzen bol založený v roku 1972. V rámci expozície sa nachádza aj historická lesná úvraťová železnica (kysuckemuzeum.sk). Železnica pôvodne slúžila na zvážanie dreva, začala fungovať pred takmer 100 rokmi a v prevádzke bola do roku 1971. Hlavná trať mala dĺžku 61 km (kysuckemuzeum.sk). Expozícia kysuckej dediny vznikla v roku 1974, aby zachránila pamiatky zo zatopených obcí Riečnica a Harvelka, ktoré padli za obeť vodnej nádrži Nová Bystrica. Presunuli sem 34 stavieb, väčšinou obytných domov, hospodárskych budov, krčmu z Korne, dva mlyny a kaplnku. Železnica sa spája s Oravskou lesnou železnicou. Skanzen okrem iného ponúka množstvo sprievodných programov (turisticky.sk).
Odkazy
- Ľubomíra Masnicová – Rozvoj skanzenu vo Vychylovke
- Mário Janík, Martina Krkošková – Vychylovská osmička – Beh od stanice po stanicu
- Natália Bosáíková, Oliver Ondráš
- Radoslav Blažek, Rudolf Kuljovskýk
- Skanzeny sa v zime menia na nefalšované retro
- Facebook
Use Facebook to Comment on this Post
- Vodná nádrž Nová Bystrica (47.1%)
- Stará Bystrica – obec s orlojom (41%)
- Megonky – kamenné gule v Milošovej (16%)
- Oravská dedina v Zuberci (15.5%)
- Múzeum liptovskej dediny v Pribyline (14.9%)
- Čičmany – obec ľudovej architektúry (13.9%)
- Koľajnice (12.4%)
- Hrady nad strechami (10.7%)
- Oravská lesná železnica (10.5%)
- Matúšovo kráľovstvo v Podolí (9.2%)