Začiatkom 20. storočia sa Oravský komposesorát rozhodol riešiť dopravu dreva a preto vybudovať lesnú železnicu, ktorá bude schopná prekonať členitý reliéf. Projekt bol vyhotovený v čase 1. svetovej vojny. Vďaka vojnovým zajatcom bola trať z Oravskej Lesnej do Lokce 27.7.1918 spustená. V roku 1924 bolo schválené napojenie na Kysuckú lesnú železnicu, aby sa dosiahlo spojenie na verejnú železničnú sieť. 60 km dlhé spojenie Oščadnica – Lokca bolo dokončené 1.12.1926 (oravskemuzeum.sk). V druhej polovici 60-tych rokov 20. storočia lesná železnica bola v porovnaní z nákladnými automobilmi málo pružná a drahá. Navyše došlo ku opotrebovaniu a k nedostatku náhradných dielov pre desaťročia už nevyrábané lokomotívy. V roku 1969 lesnú železnicu uzavreli. Vyhlásenie Kysucko – oravskej lesnej železnice v úseku Chmúra – Beskyd – Tanečník za kultúrnu pamiatku v roku 1972 zabránilo jej likvidácii, ktorá bola pôvodne naplánovaná. Z pôvodných viac ako 110 km bolo ponechaných 8 km. OLŽ na úseku Byskyd – Tanečník. O záchranu pamiatky sa starali predovšetkým dobrovoľníci. V roku 1986 správu prevzalo Oravské múzeum. V roku 1997 povodne ťažko poškodili trať a narušila tak výrazným spôsobom rekonštrukčné aktivity. K obnove aktivít došlo v roku 2003. Práce sa začali v novembri 2005 a trvali do októbra 2007. Vykonalo sa množstvo prác, okrem iného sa na sedle Beskyd vybudovala vyhliadková veža. 31.5.2008 bola trať slávnostne otvorená po 36 rokoch (oravskemuzeum.sk).
Iné lesné železnice
Odkazy
- Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne
- Vlaky.net
- Ľubomír Lehotský, Zuzana Lehotská – Oravská lesná železnica po rokoch ožila
- Milo Fabian
- Ivan Wlachovský, Radovan Plevko, Igor Molnár, Peter Ondovčík, Ľudka Wlachovská – Expedícia VLAKY.NET na Oravu a Kysuce. 1. časť OLŽ
- Luboš Kostelanský – Orava má po rokoch opäť lesnú železnicu
- Klub romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc
Use Facebook to Comment on this Post
- Koľajnice (38.3%)
- Bratislavské mosty (33.5%)
- Doprava (33.4%)
- Cesty (32.9%)
- Považská lesná železnica v Pribyline (23.5%)
- Vlaky (21.3%)
- Orava - nádherný kraj na severe Slovenska (19.9%)
- Vodný mlyn v Kolárove s dreveným mostom (14%)
- Výstava kočiarov v Oravskom Podzámku (13.6%)
- Drahovská priehrada - vodné dielo, cez ktoré sa dá v lete prejsť na korčuliach (13.5%)