Považská lesná železnička je súčasťou expozície Liptovského múzea – Liptovskej dediny v Pribyline. Samotný “skanzen” sa nachádza v obci a železnička je len asi kilometer od konca expozície liptovskej dediny. Okrem iného expozíciu tvorí “hangár”, v ktorom je okrem vlakov aj zopár áut. Predtým bola lesná železnička umiestnená v Liptovskom Hrádku. Ide o expozíciu historického vozového parku úzkorozchodnej železnice, ktorá premávala v doline Čierneho Váhu od 1. svetovej vojny do roku 1972. Je sprístupnená od 13.6. 2004 (virtualne.sk). V časoch najväčšej slávy mala viac ako 100 km. Z Liptovského Hrádku smerovala až po úpätie Kráľovej hole (lesmedium.sk). Najzaujímavejší je motorový vozeň M210006 a parný rušeň KČ 4 (Kačena). Najstaršia lokomotíva je z roku 1912 (Kramarovičová). Železnica slúžila predovšetkým na odvoz dreva. Po jej odstavení chátrala, aj značná časť trate bola rozkradnutá. Vďaka snahám zväčša nadšencov dnes železnička existuje. Štát opäť raz ukázal svoju pravú, zlú tvár. Napokon, urobte si obraz sami – plz.sk.
Odkazy
- plz.sk
- Považská lesná železnička v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline
- Čiernovážska lesná železnica
- Považská železnička ožije
- Michal Garaj – Po stopách Považskej lesnej železnice
- Lucia Kramaričová – Skanzen v Pribyline
- Ľubomír Lehotský – Na Liptove sa po rokoch konečne dymilo
- Wikipedia
Use Facebook to Comment on this Post
- Múzeum liptovskej dediny v Pribyline (52.2%)
- Oravská lesná železnica (21%)
- Výstava kočiarov v Oravskom Podzámku (18.3%)
- Vypustená vodná nádrž Sĺňava (17.5%)
- Rajecká Lesná a Slovenský Betlehem (14.4%)
- Vlaky (13.8%)
- Svetlo (12.2%)
- Odrazy (12.2%)
- Drahovská priehrada – vodné dielo, cez ktoré sa dá v lete prejsť na korčuliach (9%)
- Podbiel – skvost ľudovej architektúry (8.9%)