Považská lesná železnička je súčasťou expozície Liptovského múzea – Liptovskej dediny v Pribyline. Samotný “skanzen” sa nachádza v obci a železnička je len asi kilometer od konca expozície liptovskej dediny. Okrem iného expozíciu tvorí “hangár”, v ktorom je okrem vlakov aj zopár áut. Predtým bola lesná železnička umiestnená v Liptovskom Hrádku. Ide o expozíciu historického vozového parku úzkorozchodnej železnice, ktorá premávala v doline Čierneho Váhu od 1. svetovej vojny do roku 1972. Je sprístupnená od 13.6. 2004 (virtualne.sk). V časoch najväčšej slávy mala viac ako 100 km. Z Liptovského Hrádku smerovala až po úpätie Kráľovej hole (lesmedium.sk). Najzaujímavejší je motorový vozeň M210006 a parný rušeň KČ 4 (Kačena). Najstaršia lokomotíva je z roku 1912 (Kramarovičová). Železnica slúžila predovšetkým na odvoz dreva. Po jej odstavení chátrala, aj značná časť trate bola rozkradnutá. Vďaka snahám zväčša nadšencov dnes železnička existuje. Štát opäť raz ukázal svoju pravú, zlú tvár. Napokon, urobte si obraz sami – plz.sk.
The Považská Forest Railway is part of the exhibition of the Liptov Museum – Liptov Village in Pribylina. The “skanzen” itself is located in the village, and the railway is only about a kilometer from the end of the Liptov Village exhibition. Among other things, the exhibition includes a “hangar” that houses not only trains but also a few cars. Previously, the forest railway was located in Liptovský Hrádok. It is an exhibition of the historical rolling stock of a narrow-gauge railway that operated in the Čierny Váh valley from World War I until 1972. It has been accessible since June 13, 2004 (virtualne.sk). In its heyday, it had over 100 km. It ran from Liptovský Hrádok to the foothills of Kráľova hoľa (lesmedium.sk). The most interesting are the motor car M210006 and the steam locomotive KČ 4 (Kačena). The oldest locomotive dates back to 1912 (Kramarovičová). The railway served primarily for transporting wood. After its decommissioning, it fell into disrepair, and a considerable part of the track was stolen. Thanks to the efforts of mostly enthusiasts, the railway exists today. Once again, the state showed its true, unfortunate face. In the end, make your own judgment – plz.sk.
Odkazy
- plz.sk
- Považská lesná železnička v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline
- Čiernovážska lesná železnica
- Považská železnička ožije
- Michal Garaj – Po stopách Považskej lesnej železnice
- Lucia Kramaričová – Skanzen v Pribyline
- Ľubomír Lehotský – Na Liptove sa po rokoch konečne dymilo
- Wikipedia
Use Facebook to Comment on this Post
- Múzeum liptovskej dediny v Pribyline (43.1%)
- Oravská lesná železnica (30.8%)
- Vlaky (15.1%)
- Podbiel – skvost ľudovej architektúry (12.7%)
- Banská Štiavnica – salamandrové mesto zo zoznamu UNESCO (12.3%)
- Kriváň (12.3%)
- Liptov (10.5%)
- Drahovská priehrada – vodné dielo, cez ktoré sa dá v lete prejsť na korčuliach (9.5%)
- Bratislavské mosty (8.4%)
- Najzobrazovanejšie liptovské fotografie (8.4%)