Krajina, Zahraničie, Dokumenty, Technické dokumenty, Stavebné dokumenty, Česko, Severná Morava, Fotografie

Valašské múzeum v Rožňove pod Radhošťom

Hits: 154

je najväčšie a najstaršie svojho druhu v strednej Európe (kudyznudy.cz). Založené bolo v roku 1925 bratmi Bohumírom a Aloisom Jaroněkom. Inšpiráciou bola návšteva múzea v prírode v Dánsku (beskydy.cz). Je dôležým kultúrno-historickým objektom, dokumentujúcim , a Valašska. Slúži aj ako pre a popularizáciu a výučbu tradičných remesiel, zvykov a folklóru. Z pohľadu turistického je jednou z hlavných atrakcií regiónu (hotelovy-dum.cz).

Múzeum je rozdelené tri tematické areály: prezentuje architektúru menšieho mestečka na Moravskom Valašsku v druhej polovici 19. a začiatkom 20. storočia (overenorodici.cz). Valašská prezentuje model valašskej farmárskej s charakteristickými domami, stajňami, hospodárskymi budovami a vybavením (beskydy.cz). prezentuje , vodné a veterné , , , a iné technické regionálne (hotelovy-dum.cz). Nachádzajú sa tu , súkennícke , , paliarňa, , radnica, , fojstvo, , amfiteáter, vozovna, kováčska dieľňa, (nmvp.cz). á tu aj nový areál (kudyznudy.cz). Múzeum okrem Valašského múzea spravuje aj historické stavby, napr. na Pustevnách (nmvp.cz).

Areál múzea je situovaný v prírodnej krajine, tvoria presunuté pô a verné (kudyznudy.cz). V areáli sa nachádza a cintorín Valašský , kde sú pochovaní významní regiónu (hotelovy-dum.cz). Napr. , Dana Zátopková, , Ludvík Daněk, Bohumír a Alois Jaroňkoví, (Wikipedia). Možno tu vidieť ukážky tradičných remesiel, hospodárských činností, folklórnych obradov, festivalov a tradičných podujatí (zars.cz). Ročná dosahuje 500 000 návštevníkov (visitroznov.cz).


The Wallachian Open-Air Museum is the largest and oldest of its kind in Central . It was founded in 1925 by brothers Bohumír and Alois Jaroňek. The inspiration came from a visit to an open-air museum in Denmark. It is an important cultural and historical institution documenting architecture, lifestyle, and technologies of the Wallachia region. It also serves as a space for the preservation, promotion, and teaching of traditional crafts, customs, and folklore. From a tourist perspective, it is one of the main attractions of the region.

The museum is divided into three thematic areas: the Wooden Town presents the architecture of a small Moravian Wallachian town from the late 19th and early 20th centuries. The Wallachian Village represents a model of a Wallachian farming settlement with characteristic houses, stables, farm buildings, and tools. The Mill Valley exhibits water and mechanical mills, fulling mills, sawmills, presses, and other regional technical buildings. Among them are granaries, cloth barns, a statue of Saint John of Nepomuk, a drying house, the Bill bourgeois house, the town hall, inns, a vogt’s office, a bell tower, an amphitheater, a carriage shed, a blacksmith’s workshop, and a sawmill. A new area called Kolibiska is also being developed. Apart from the Wallachian Open-Air Museum, the institution manages historical buildings such as those at .

The museum complex is situated in a natural landscape; the houses consist of relocated originals and faithful reconstructions. Within the area stands the Church of Saint Anna and the Wallachian Slavín Cemetery, where notable figures of the region are buried — for example Emil Zátopek, Dana Zátopková, Jiří Raška, Ludvík Daněk, Bohumír and Alois Jaroňek, and Jarmila Šuláková. Visitors can see demonstrations of traditional crafts, agricultural activities, folklore ceremonies, festivals, and traditional events. The annual attendance reaches about 500,000 visitors.


Valašské muzeum v přírodě je největším a nejstarším svého druhu ve střední Evropě. Založeno bylo v roce 1925 bratry Bohumírem a Aloisem Jaroňkem. Inspirací byla návštěva muzea v přírodě v Dánsku. Je důležitým kulturně-historickým objektem dokumentujícím lidové stavitelství, životní styl a technologie Valašska. Slouží také jako prostor pro zachování, popularizaci a výuku tradičních řemesel, zvyků a folkloru. Z turistického hlediska patří mezi hlavní atrakce regionu.

Muzeum je rozděleno do tří tematických areálů: Dřevěné městečko představuje architekturu menšího města na Moravském Valašsku z druhé poloviny 19. a počátku 20. století. Valašská dědina představuje model valašské ědělské vesnice s charakteristickými domy, stájími, hospodářskými budovami a vybavením. Mlýnská dolina ukazuje vodní a mechanické mlýny, valchy, pily, lisovny a další technické stavby regionu. Nacházejí se zde sýpky, suk­něnické stodoly, socha svatého Jana Nepomuckého, sušárna, Billův měšťanský dům, , hostince, fojtství, zvonička, amfiteátr, vozovna, kovářská dílna a pila. Vzniká zde také nový areál Kolibiska. Muzeum kromě Valašského muzea spravuje i historické stavby, například na Pustevnách.

Areál muzea se nachází v přírodním prostředí, domy tvoří přemístěné původní stavby a věrné rekonstrukce. V areálu se nachází kostel svaté Anny a hřbitov , kde jsou pochováni významní lidé regionu — například Emil Zátopek, Dana Zátopková, Jiří Raška, Ludvík Daněk, Bohumír a Alois Jaroňkovi a Jarmila Šuláková. Návštěvníci zde mohou ět ukázky tradičních řemesel, zemědělských činností, folklorních obřadů, festivalů a tradičních akcí. Roční návštěvnost dosahuje přibližně 500 000 osob.



TOP

Všetky

Dokumenty, Krajina, Zahraničie, Objekty, predmety a priestory, Obce, Moravské obce, Technické dokumenty, Stavebné dokumenty, Česko, Južná Morava, Mlyny, Stavby, Fotografie, Dopravné a technické diela

Rudice

Hits: 204

je obec, približne 12 km od Uherského Brodu (obec-rudice.cz) obklopená vrchmi a lesmi v nadmorskej výške 510 metrov nad morom. Okolie Rudice patrí k najromantickejším miestam v Moravskom krase. Najväčšou prírodnou zaujímavosťou je 12 km dlhý jaskynný systém s najhlbšou suchou priepasťou v Českej republike (-153 m). Jaskyňa je vytvorená Jedovnickým potokom, ktorý sa prepadá v aktívnom ponore slepého údolia neďaleko Rudice a vyviera pri Býčej skale v Josefovskom údolí neďaleko Adamova. Prvá písomná zmienka o obci pochádza z roku 1247. Rudice majú bohatú železiarsku a banícku tradíciu, ktorá sa odráža v miestnej architektúre a kultúre (rudice.cz). Názov je odvodený od slova ruda (Informačná tabuľa). Dominantou obce je veterný mlyn z 19. storočia, v ktorom sa dnes nachádza múzeum s expozíciami histórie obce, baníctva, hutníctva, speleológie a mineralógie (rudice.cz). Okolie Rudice je ideálne pre pešiu turistiku a cykloturistiku. môžu objavovať Moravského krasu, vrátane prírodnej , kde sa Jedovnický potok prepadá do 90 m hlbokého a viac ako 12 km dlhého jaskynného systému, druhého najdlhšieho v Českej republike (kudyznudy.cz). Krápniková jaskýň je unikátna (Informačná tabuľa). 

ťou tohto systému je aj najväčší podzemný vodopád v ČR (35 m), (153 m) či . Zaujímavosťou je bývalý pieskovcový lom , dnes prírodná pamiatka , ktorý láka návštevníkov svojím farebným zafarbením. Okolo lomu vedie (kudyznudy.cz). Každoročne sa tu konajú rôzne kultúrne a , vrátane tradičných hodov, tanečných zábav a premietanie filmov (obec-rudice.cz). Dnes v obci žije 815 obyvateľov v cca 300 . Obec má tri časti: Dědina, a . Areál mlynu doplňuje Geopark s ukážkami hornín Moravského krasu. Typickým krajinným prvkom v okolí sú zbytky po šachtách ťažbu železných rúd – . Dominantou obce je , ktorá sa začala stavať v roku 1999 (Informačná tabuľa). 


Rudice is a village approximately 12 km from (obec-rudice.cz), surrounded by hills and forests at an altitude of 510 meters above sea level. The surroundings of Rudice rank among the most romantic places in the Moravian Karst. The main natural attraction is a 12 km long cave system with the deepest dry abyss in the Republic (-153 m). The cave was formed by the Jedovnice Stream, which sinks into an active swallow hole in a blind valley near Rudice and resurfaces at in Valley near . The written mention of the village dates back to 1247. The name Rudice derives from the word „ore“ (Informačná tabuľa). Rudice has a rich ironworking and mining tradition reflected in the local architecture and culture (rudice.cz). The village’s landmark is a 19th-century windmill, which now houses a museum featuring exhibits on the history of the village, mining, metallurgy, speleology, and mineralogy (rudice.cz). The surroundings of Rudice are ideal for hiking and cycling. Visitors can explore the beauty of the Moravian Karst, including the Rudice Sinkhole, where the Jedovnice Stream plunges into a 90 m deep and over 12 km long cave system, the second-longest in the Czech Republic (kudyznudy.cz). The stalactite decorations in the caves are unique (Informačná tabuľa).

This system also features the largest underground waterfall in the Czech Republic (35 m), the deepest dry abyss (153 m), and the Giant Dome. Another attraction is the former sandstone quarry Seč, now a natural monument Rudice-Seč, which draws visitors with its colorful hues. The quarry is surrounded by the educational trail Rudice Mines (kudyznudy.cz). Various cultural and social events are held annually, including traditional feasts, dance parties, and movie screenings (obec-rudice.cz). Today, the village has 815 inhabitants living in approximately 300 houses. The village consists of three parts: Dědina, Hajce, and Tumperk. The windmill complex also includes a Geopark showcasing rocks from the Moravian Karst. A typical landscape feature in the area is the remnants of shafts from iron ore mining—known as Rudice Ponds. Another landmark is the Chapel of St. Barbara, construction of which began in 1999 (Informačná tabuľa).


Rudice ist ein Dorf etwa 12 km von Uherský Brod entfernt (obec-rudice.cz), umgeben von Hügeln und Wäldern auf einer Höhe von 510 Metern über dem Meeresspiegel. Die Umgebung von Rudice gehört zu den romantischsten Orten im Mährischen Karst. Die Hauptattraktion ist ein 12 km langes Höhlensystem mit dem tiefsten trockenen Abgrund in der Tschechischen Republik (-153 m). Die Höhle wurde vom Jedovnický- gebildet, der in einem aktiven Schluckloch in einem blinden Tal nahe Rudice verschwindet und bei der Býčí Skála im Josefov-Tal nahe Adamov wieder auftaucht. Die erste schriftliche Erwähnung des Dorfes stammt aus dem Jahr 1247. Der Name Rudice leitet sich vom Wort „Erz“ ab (Informačná tabuľa). Rudice hat eine reiche Eisen- und Bergbautradition, die sich in der lokalen Architektur und Kultur widerspiegelt (rudice.cz). Das Wahrzeichen des Dorfes ist eine Windmühle aus dem 19. Jahrhundert, die heute ein Museum mit Ausstellungen zur Geschichte des Dorfes, des Bergbaus, der Metallurgie, der Speläologie und der Mineralogie beherbergt (rudice.cz). Die Umgebung von Rudice ist ideal für Wanderungen und Radtouren. Besucher können die Schönheit des Mährischen Karsts erkunden, einschließlich des Rudice-Schlucklochs, wo der Jedovnický-Bach in ein 90 m tiefes und über 12 km langes Höhlensystem stürzt, das zweitlängste in der Tschechischen Republik (kudyznudy.cz). Die Tropfsteindekorationen der Höhlen sind einzigartig (Informačná tabuľa).

Dieses System verfügt auch über den größten unterirdischen Wasserfall Tschechiens (35 m), den tiefsten trockenen Abgrund (153 m) und den Riesendom. Eine weitere Attraktion ist der ehemalige Sandsteinbruch Seč, heute ein Naturdenkmal Rudice-Seč, der Besucher mit seinen bunten Farben anzieht. Der Steinbruch ist von einem Lehrpfad, den Rudice-Minen, umgeben (kudyznudy.cz). Jährlich finden hier verschiedene kulturelle und gesellschaftliche Veranstaltungen statt, darunter traditionelle Kirchweihfeste, Tanzabende und Filmvorführungen (obec-rudice.cz). Heute leben in Rudice 815 Einwohner in etwa 300 Häusern. Das Dorf besteht aus drei Teilen: Dědina, Hajce und Tumperk. Der Windmühlenkomplex umfasst auch einen Geopark mit Gesteinsproben aus dem Mährischen Karst. Ein typisches Landschaftsmerkmal der Gegend sind die Überreste von Erzbergwerksschächten—die sogenannten Rudice-Teiche. Ein weiteres Wahrzeichen ist die Kapelle der Heiligen Barbara, deren Bau 1999 begann (Informačná tabuľa).


Rudice je obec, přibližně 12 km od Uherského Brodu (obec-rudice.cz), obklopená a v nadmořské výšce 510 metrů nad mořem. Okolí Rudice patří k nejromantičtějším místům v Moravském krasu. Největší přírodní zajímavostí je 12 km dlouhý jeskynní systém s nejhlubší suchou propastí v České republice (-153 m). Jeskyně byla vytvořena Jedovnickým potokem, který se propadá v aktivním ponoru slepého údolí nedaleko Rudice a vyvěrá u Býčí skály v Josefovském údolí nedaleko Adamova. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1247. Název Rudice je odvozen od slova „ruda“ (Informačná tabuľa). Rudice má bohatou železářskou a hornickou tradici, která se odráží v místní architektuř a kultuře (rudice.cz). Dominantou obce je větrný mlýn z 19. století, ve kterém se dnes nachází muzeum s expozicemi historie obce, hornictví, hutnictví, speleologie a mineralogie (rudice.cz). Okolí Rudice je ideální pro pěší turistiku a cykloturistiku. Návštěvníci mohou objevovat krásy Moravského krasu, včetně přírodní památky Rudické propadání, kde se Jedovnický potok propadá do 90 m hlubokého a více než 12 km dlouhého jeskynního systému, druhého nejdelšího v České republice (kudyznudy.cz). Krápníková výzdoba jeskyní je unikátní (Informačná tabuľa).

Součástí tohoto systému je také největší podzemní vodopád v ČR (35 m), nejhlubší suchá propast (153 m) a Obří dóm. Zajímavostí je bývalý pískovcový , dnes přírodní památka Rudice-Seč, který láká návštěvníky svým barevným zbarvením. Kolem lomu vede naučná stezka (kudyznudy.cz). Každoročně se zde konají různé kulturní a společenské akce, včetně tradičních hodů, tanečních zábav a promítání filmů (obec-rudice.cz). Dnes v obci žije 815 obyvatel ve zhruba 300 domech. Obec má tři části: Dědina, Hajce a Tumperk. Areál mlýna doplňuje Geopark s ukázkami hornin Moravského krasu. Typickým krajinným prvkem v okolí jsou zbytky po šachtách na těžbu železných rud—rudická jezírka. Dominantou obce je kaple svaté Barbory, jejíž stavba byla zahájena v roce 1999 (Informačná tabuľa).


Dokumenty, Krajina, Zahraničie, Objekty, predmety a priestory, Technické dokumenty, Stavebné dokumenty, Zahraničné dokumenty, Česko, Južná Morava, Mlyny, České dokumenty, Stavby, Fotografie, Dopravné a technické diela

Staropoddvorovský mlyn

Hits: 200

Veterný mlyn v obci je významnou technickou pamiatkou. Táto celodrevená stavba nemeckého typu pochádza z roku 1870. Nachádza sa návrší , približne 3 km od smerom na , v nadmorskej výške 225 metrov. Mlyn bol pôvodne postavený Ignácom Laštůvkom z Mutěnic. Po šiestich rokoch bol premiestnený do obce neďaleko Břeclavi, kde slúžil na až do roku 1886. V tomto roku bol prevezený na svoje súčasné miesto v Starom Poddvorove. V roku 1890 bol mlyn poškodený veternou smršťou, ktorá ho prevrátila a posunula o niekoľko metrov. Následne bol opravený a modernizovaný v roku 1935. Svojmu pôvodnému účelu slúžil až do roku 1949 (Wikipedia).

V roku 1993 bol mlyn vyhlásený za technickú pamiatku. V roku 1999 prešiel do majetku obce, ktorá v roku 2003 uskutočnila jeho dôkladnú rekonštrukciu, pri ktorej sa podarilo zachovať pôvodné technické vybavenie. Veterný mlyn je vysoký 9,2 metra s pôdorysom 4,6 x 4,3 metra. Jeho lopatky majú rozpätie 13 metrov. Vďaka dômyselnej konštrukcii bolo možné celý mlyn otáčať tak, aby lopatky boli vždy na strane vetra (Jiřina Lišková). Veterný mlyn v Starom Poddvorove je nielen technickou pamiatkou, ale aj významným symbolom regiónu, pripomínajúcim históriu a miestneho mlynárstva (poddvorov.cz).


The windmill in the village of Starý Poddvorov is an important technical monument. This all-wooden structure of the German type dates back to 1870. is located on the Na Zahájkách hill, approximately 3 km from the village in the direction of Čejkovice, at an altitude of 225 meters. The mill was originally built by from Mutě. After six years, it was relocated to the village of Týnec near , where it served for grinding grain until 1886. In that year, it was moved to its current location in Starý Poddvorov.
In 1890, the mill was damaged by a windstorm that overturned it and shifted it by several meters. It was subsequently repaired and modernized in 1935. It served its original purpose until 1949 ().

In 1993, the mill was declared a technical monument. In 1999, it became the property of the municipality, which carried out its thorough reconstruction in 2003, successfully preserving its original technical equipment. The windmill is 9.2 meters high, with a footprint of 4.6 x 4.3 meters. Its blades span 13 meters. Thanks to its ingenious construction, the entire mill could be rotated so that the blades were always facing the wind (Jiřina Lišková). The windmill in Starý Poddvorov is not only a technical monument but also a significant symbol of the region, reminding us of the history and traditions of local milling (poddvorov.cz).


Die Windmühle im Dorf Starý Poddvorov ist ein bedeutendes technisches Denkmal. Diese komplett hölzerne Konstruktion deutschen Typs stammt aus dem Jahr 1870. Sie befindet sich auf dem Hügel Na Zahájkách, etwa 3 km vom Dorf in Richtung Čejkovice entfernt, in einer Höhe von 225 Metern. Die Mühle wurde ursprünglich von Ignác Laštůvka aus gebaut. Nach sechs Jahren wurde sie in das Dorf Týnec in der Nähe von Břeclav verlegt, wo sie bis 1886 zur Getreidemahlung diente. In diesem Jahr wurde sie an ihren heutigen Standort in Starý Poddvorov gebracht.
Im Jahr 1890 wurde die Mühle durch einen Sturm beschädigt, der sie umwarf und um mehrere Meter verschob. Sie wurde anschließend repariert und 1935 modernisiert. Sie diente ihrem ursprünglichen Zweck bis 1949 (Wikipedia).

1993 wurde die Mühle zum technischen Denkmal erklärt. 1999 ging sie in den Besitz der Gemeinde über, die 2003 eine gründliche Renovierung durchführte und dabei die ursprüngliche technische Ausstattung bewahrte. Die Windmühle ist 9,2 Meter hoch und hat eine Grundfläche von 4,6 x 4,3 Metern. Ihre Flügel haben eine Spannweite von 13 Metern. Dank ihrer durchdachten Konstruktion konnte die gesamte Mühle so gedreht werden, dass die Flügel immer dem Wind zugewandt waren (Jiřina Lišková). Die Windmühle in Starý Poddvorov ist nicht nur ein technisches Denkmal, sondern auch ein wichtiges Symbol der Region, das an die Geschichte und Traditionen der lokalen Mühlentechnik erinnert (poddvorov.cz).


Větrný mlýn v obci Starý Poddvorov je významnou technickou památkou. Tato celodřevěná stavba německého typu pochází z roku 1870. Nachází se na návrší Na Zahájkách, přibližně 3 km od obce směrem na Čejkovice, v nadmořské výšce 225 metrů. Mlýn byl původně postaven Ignácem Laštůvkou z Mutěnic. Po šesti letech byl přemístěn do obce Týnec nedaleko Břeclavi, kde sloužil k mletí obilí až do roku 1886. V tomto roce byl převezen na své současné místo ve Starém Poddvorově.
V roce 1890 byl mlýn poškozen vichřicí, která jej převrátila a posunula o několik metrů. Následně byl opraven a modernizován v roce 1935. Svému původnímu účelu sloužil až do roku 1949 (Wikipedia).

V roce 1993 byl mlýn prohlášen za technickou památku. V roce 1999 přšel do majetku obce, která v roce 2003 provedla jeho důkladnou rekonstrukci, při níž se podařilo zachovat původní technické vybavení. Větrný mlýn je vysoký 9,2 metru s půdorysem 4,6 x 4,3 metru. Jeho lopatky mají rozpětí 13 metrů. Díky důmyslné konstrukci bylo možné celý mlýn otáčet tak, aby lopatky byly vždy na straně větru (Jiřina Lišková). Větrný mlýn ve Starém Poddvorově je nejen technickou památkou, ale také významným symbolem regionu, připomínajícím historii a tradice místního mlynářství (poddvorov.cz).


 

Dokumenty, Objekty, predmety a priestory, Stavebné dokumenty, Zahraničné dokumenty, Mlyny, České dokumenty, Stavby, Fotografie, Dopravné a technické diela

Bukovanský mlyn

Hits: 177

je malebný areál nachádzajúci sa na vrchole kopca medzi obcami a ánky, približne 5 km od mesta Kyjov v okrese na južnej Morave. Dominantou tohto komplexu je veterný mlyn postavený v roku 2004, ktorý slúži ako rozhľadňa a múzeum s expozíciou slováckej z prvej polovice 20. storočia (bukovansky-mlyn.cz). Areál je vybudovaný v tradičnom štýle moravského Slovácka, s rustikálnymi interiérmi, ktoré navodzujú neopakovateľnú atmosféru. V roku 2007 bol mlyn doplnený o štýý hotelový komplex, ktorý ponúka v podkroví mlynárskeho stavenia alebo v samostatne stojacich chalupách (bukovansky-mlyn.cz). Súťou areálu je s kapacitou 95 miest, ktorá ponúka tradičnú slovácku a staročeskú kuchyňu, doplnenú o moravské (bukovansky-mlyn.cz). Pre milovníkov aktívneho odpočinku ponúka Bukovanský mlýn množstvo športových aktivít, ako je , stolný , či malý . V letných mesiacoch je k dispozícii vonkajší bazén. Okolie je ideálne pre turistiku a cykloturistiku, s množstvom kvalitných cyklotrás prechádzajúcich vinárskym krajom (bukovansky-mlyn.cz). Pre s deťmi sú pripravené ako detské ihrisko, a vo výbehu. Areál tiež ponúka možnosť . Pre milovníkov vína sú organizované degustácie v miestnej vinotéke, kde je možné ochutnať a zakúpiť si kvalitné (bukovansky-mlyn.cz). V najvyššom poschodí mlyna sa nachádza vyhliadková terasa, ktorá ponúka nádherné do okolia. Pri pohľade z mlyna sa pred vami rozprestiera so svojimi políčkami, sadmi a vinicami. Na obzore sa zreteľne rysujú Bielych Karpát a . Pri dobrej viditeľnosti je možné dohliadnuť až k 110 km vzdialenému kopcu pri Bratislave (bukovansky-mlyn.cz). Bukovanský mlýn je ľahko dostupný autom, pričom pre hostí je k dispozícii bezplatné parkovisko. Okolie ponúka množstvo turistických atrakcií, ako sú , , , Moravský , Kroměříž či Lednicko-valtický areál, ktoré sú ideálne na (bukovansky-mlyn.cz).


Bukovanský mlýn is a picturesque area located on the top of a hill between the villages of Bukovany and , approximately 5 km from the town of in the Hodonín district of South . The centerpiece of this complex is a windmill built in 2004, which serves as an observation tower and a museum featuring an exhibition of Slovakian cuisine from the half of the 20th century (bukovansky-mlyn.cz). The area is designed in the traditional style of Moravian Slovakia, with rustic interiors that create a unique atmosphere. In 2007, the windmill was complemented by a stylish hotel complex, offering accommodation in the attic of the miller’s building or in standalone cottages (bukovansky-mlyn.cz). The complex also includes the Miller’s Restaurant with a capacity of 95 seats, serving traditional Slovakian and Old cuisine, paired with Moravian wines (bukovansky-mlyn.cz). For active recreation enthusiasts, Bukovanský mlýn offers a variety of sports activities such as mini golf, table tennis, volleyball, and small football. In the summer months, an swimming pool is available. The surrounding area is ideal for hiking and cycling, with numerous high-quality cycling routes running through the wine region (bukovansky-mlyn.cz). For families with children, there are attractions such as a playground, ponies, and goats in an enclosure. The area also offers horseback riding. For wine lovers, wine tastings are organized in the local wine cellar, where visitors can sample and purchase high-quality Moravian wines (bukovansky-mlyn.cz). On the top floor of the windmill is a viewing terrace that provides stunning views of the surroundings. From the windmill tower, you can admire the Kyjov with its fields, orchards, and vineyards. In the distance, the ridges of the White Carpathians and Chřiby are clearly visible. On clear days, is possible to see as far as the 110 km distant Devínska Kobyla hill near (bukovansky-mlyn.cz). Bukovanský mlýn is easily accessible by car, with free parking available for guests. The surrounding area offers many tourist attractions such as Pálava, Chřiby, Baťa Canal, Moravian Karst, Kroměříž, and the -Valtice area, perfect for day trips (bukovansky-mlyn.cz).


Bukovanský mlýn je malebný areál nacházející se na vrcholu mezi obcemi Bukovany a Ostrovánky, přibližně 5 km od města Kyjov v okrese Hodonín na jižní Moravě. Dominantou tohoto komplexu je větrný mlýn postavený v roce 2004, který slouží jako rozhledna a muzeum s expozicí slovácké kuchyně z první poloviny 20. století (bukovansky-mlyn.cz). Areál je vybudován v tradičním stylu moravského Slovácka s rustikálními , které navozují jedinečnou atmosféru. V roce 2007 byl mlýn doplněn o stylový hotelový komplex, který nabízí ubytování v podkroví mlynářského stavení nebo v samostatně stojících chalupách (bukovansky-mlyn.cz). Součástí areálu je Mlynářská restaurace s kapacitou 95 míst, která nabízí tradiční slováckou a staročeskou kuchyni, doplněnou o moravská vína (bukovansky-mlyn.cz). Pro milovníky aktivního odpočinku nabízí Bukovanský mlýn mnoho sportovních aktivit, jako je minigolf, stolní tenis, volejbal či malý fotbal. V letních měsících je k dispozici venkovní bazén. Okolí je ideální pro turistiku a cykloturistiku, s množstvím kvalitních cyklotras procházejících vinařským krajem (bukovansky-mlyn.cz). Pro rodiny s dětmi jsou připraveny atrakce jako dětské hřiště, poníci a kozy ve výběhu. Areál také nabízí možnost jízdy na koních. Pro milovníky vína jsou organizovány degustace v místní vinotéce, kde lze ochutnat a zakoupit kvalitní moravská vína (bukovansky-mlyn.cz). V nejvyšším patř mlýna se nachází vyhlídková terasa, která nabízí nádherné výhledy do okolí. Z věže mlýna se před vámi rozprostírá kyjovské Dolňácko se svými políčky, a vinicemi. Na obzoru se jasně rýsují hřebeny Bílých Karpat a ů. Za dobré viditelnosti je možné dohlédnout až k 110 km vzdálenému kopci Devínská Kobyla u Bratislavy (bukovansky-mlyn.cz). Bukovanský mlýn je snadno dostupný autem, přičemž pro je k dispozici bezplatné parkoviště. Okolí nabízí množství turistických atrakcí, jako jsou Pálava, Chřiby, Baťův kanál, , Kroměříž či Lednicko-valtický areál, které jsou ideální na jednodenní (bukovansky-mlyn.cz).


Krajina, Slovensko, Objekty, predmety a priestory, Obce, Slovenské, Liptov, Dokumenty, Slovenské dokumenty, Stavebné dokumenty, Liptovské dokumenty, Fotografie, Liptovské obce, Interiéry, Dopravné a technické diela

Múzeum liptovskej dediny v Pribyline

Hits: 3481

v Pribyline je peknou ukážkou minulosti Liptova. Areál je otvorený celoročne a počas roka sa v ňom koná veľa rôznorodých podujatí. Do patrí aj expozícia lesnej železničky, ktorej sa venuje samostatný príspevok.

je vysunutou expozíciou Liptovského múzea v Ružomberku. Leží v ústí Račkovej (liptov.sk). V roku 1991 bola verejnosti sprístupnená jeho prvá ť (pribylinaobjektivom.sk). Je najmladším múzeom v prírode Slovensku, bolo vybudované v s výstavbou vodného . Sídelná štruktúra dediny je podobná, akú mávali v minulosti väčšie liptovské s výsadami a právami mestečiek. Uprostred dediny je väčšie priestranstvo tzv. , kde sa schádzali obyvatelia , kde sa konali a . Je tu možné ukázať sociálne a spoločenské rozdiely v kultúre a spôsobe života, od bývania najchudobnejších vrstiev dedinského obyvateľstva až po najbohatších, čím sa odlišuje od ostatných múzeí v prírode na Slovensku. Nachádza sa tu napr. goticko renesančný kaštieľ zo zátopovej obce Paríž, najstaršie zemianske sídlo Liptova. Najstaršiu gotickú časť možno datovať do prvej tretiny 14. storočia. Druhou je drevená zemianska kúria z Paludze z roku 1858. Neobyčajne atraktívnu expozíciu tvorí ranogotický z Liptovskej Mary. Najstaršia písomná správa o tomto kostole je zroku 1288, na základe archeologických výskumov však možno predpokladať, ž pod základmi pôvodného kostola stála staršia sakrálna stavba, ktorú možno datovať do 11. až 12.-teho storočia (Zuskinová et al.).

Jedným z hlavných zámerov je snaha vytvoriť živé múzeum. Preto remeselnícke , kolárska a kováčska dieľňa, kde zruční majstri môžu predviesť návštevníkom dávnych remesiel. Do múzea prichádzajú aj ďalší , ktorí ukazujú ako sa pletie z prútia alebo drevených lubov, jednoduché rezbárske , prácu s kožou, zdobenie praciek, medovníkov, či vyvŕtanie z kmeňa bazy. Múzeum pripravuje počas roka rôzne , napr.  s ukážkami pastierskeho rezbárskeho umenia, pastierskym folklórom,  s výstavou a ukážkami dobovej hasičskej techniky.  ponúka expozíciu dobových úľov a včelárskych pomôcok, s bohatou ponukou včelích produktov. je nielen stretnutím obyvateľov zaniknutých obcí pod priehradou Liptovská Mara, obyvateľov a rodákov z Liptova, ale v programe sa v úlohe hostiteľa predstaví vždy jedna z väčších a bohatých obcí regiónu. „Deň sv. Huberta“ je príležitosťou pre stretnutie poľovníkov, lesníkov. á nedeľa“ ukazuje , dobový spôsob života a . A mnohé ďalšie, ako „ v Liptove“ (Zuskinová et al.). 

V zooexpozícii sa chované pôvodné karpatské zvierat, ktorých je v súčasnosti na ústupe. Napr. , biele a čierne ovce , , , , morky, perličky a , ktoré sú potomkami pôvodného divého koňa na Slovensku, ktorý bol po stáročia polodivo chovaným pracovným zvieraťom horského obyvateľstva (Zuskinová et al.).


The open-air museum of the village in is a beautiful representation of Liptov’s past. The area is open year-round, hosting various events throughout the year. One of the exhibits includes the exposition of a forest narrow-gauge railway, which is covered in a separate contribution.

The Museum of the Liptov Village in Pribylina is a branch of the Liptov Museum in . is located at the mouth of the Račková Valley (liptov.sk). In 1991, its part was made accessible to the public (pribylinaobjektivom.sk). It is the youngest open-air museum in , established in connection with the construction of the Liptovská Mara waterworks. The settlement structure of the village resembles that of larger historical Liptov villages with the privileges and rights of small towns. In the center of the village is a larger space called the „rínok“ or market square, where residents gathered, markets, and fairs took place. It allows showcasing social and cultural differences in the way of life, from the housing of the poorest layers of rural population to that of the wealthiest, distinguishing it from other open-air museums in Slovakia. Notable structures include the Gothic Renaissance castle from the submerged village of , the oldest noble residence in Liptov. The oldest Gothic part can be dated to the first third of the 14th century. The second is a wooden noble mansion from , built in 1858. An exceptionally attractive exhibit is the early Gothic Church of the Virgin Mary from Liptovská Mary. The oldest written report about this church is from 1288, but archaeological research suggests that an older sacral building dating back to the 11th or 12th century may have stood under the foundations (Zuskinová et al.).

One of the main objectives is to create a living museum. Therefore, craft workshops, a wheelwright and blacksmith workshop, where skilled masters can demonstrate ancient crafts‘ secrets to visitors, are part of the museum. Other artisans also come to the museum to demonstrate basket weaving, simple carving techniques, leatherwork, decoration of slingshots, gingerbread, or carving fujaras from tree trunks. The museum organizes various events throughout the year, such as „Shepherd’s Sunday“ with demonstrations of pastoral carving art, shepherd folklore, „Firefighter’s Sunday“ with an exhibition and demonstrations of period firefighting equipment. „Beekeeper’s Sunday“ offers an exhibition of period beehives and beekeeping tools, with a rich selection of bee products. „Native Sunday“ is not only a meeting of residents from extinct villages under the Liptovská Mara dam, inhabitants, and natives of Liptov, but also features one of the larger and wealthier villages in the region. „St. Hubert’s Day“ is an opportunity for hunters and foresters to meet. „Medieval Sunday“ shows historical martial arts, the lifestyle of the time, and clothing. And many more, like „Christmas in Liptov“ (Zuskinová et al.).

In the exhibit, original Carpathian breeds of animals are kept, whose breeding is currently declining. Examples include dark Carpathian goats, white and black Wallachian sheep, chickens, geese, ducks, rabbits, and Hucul horses, descendants of the original wild horse in Slovakia, which was semi-domesticated and used as a working animal by mountain residents for centuries (Zuskinová et al.).



TOP

Všetky