Krajina, Zahraničie, Mestá, Česko, Južná Morava, Fotografie

Třebíč – unikátne mnohoraké mesto

Hits: 611

Třebíč leží na rieke Jihlava v nadmorskej výške 405 metrov nad morom, z veľkej časti na Třebíčskom masíve. Žije tu na ploche 58 km² 39700 obyvateľov. Prvá písomná zmienka je z roku 1277 (Wikipedia). Začiatky mesta súvisia s benedektínskym kláštorom v roku 1101, na jeho mieste dnes stojí zámok. Pomenovanie pochádza zrejme z miestneho názvu „Třebečského lesa“. V roku 1863 bola založená sporiteľňa, Národný dom a gymnázium (1871), súsošie Cyrila a Metoda na Karlovom námestí (1885). Od roku 1886 je Třebíč pripojený k železnici. Začiatkom 20. storočia vznikla vďaka lekárovi Jaroslavovi Bakešovi nemocnica. V 70-tych rokoch 20. storočia sa začali budovať nové , školy apod.. Dôvodom bola jadrový elektráreň Dukovany. V roku 2003 sa židovské ghetto a bazilika stali súčasťou zoznamu kultúrneho dedičstva UNESCO. Na ľavom brehu Jihlava je jedna z najväčších židovských štvrtí v Európe. Je jedinou židovskou pamiatkou mimo Izraela, ktorá je samostatne zapísaná v zozname UNESCO. Konajú sa tu viaceré , od roku 1997 Zámostí. Pravidelne sa koná Třebíčské Bramborobraní, Festival divadla 2-3-4 hercov, Šamajim. Funguje tu galéria Malovaný dům, galéria Franta, ekotechnické centrum Alternátor. Známe Třebíča: umelci Ladislav Novák, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Vítězslav Nezval, Oldřich Navrátil, politici Ludvík Svoboda, Bohumír Šmeral, futbalista Theodor Gebre Selassie cyklista Pavel Padrnos, hokejista Patrik Eliáš, Erat (Wikipedia CS).


Třebíč lies on the Jihlava River at an altitude of 405 meters above sea level, largely on the Třebíč Massif. It is home to 39,700 inhabitants on an area of ​​58 km². The first written mention dates back to 1277. The origins of the city are linked to the Benedictine monastery in 1101, which now houses the castle. The name likely comes from the local name „Třebečský les.“ In 1863, a savings bank was founded, followed by the National House and gymnasium (1871), the Cyril and Methodius monument on Karlovo Square (1885). Since 1886, Třebíč has been connected to the railway. In the early 20th century, thanks to doctor Jaroslav Bakeš, a hospital was established. In the 1970s, new housing estates, schools, etc., were built, driven by the Dukovany nuclear power plant. In 2003, the Jewish ghetto and basilica became part of the UNESCO World Heritage List. On the left bank of the Jihlava River is one of the largest Jewish quarters in Europe. It is the only Jewish monument outside of Israel that is separately listed in the UNESCO list. Several festivals are held here, including Zámostí since 1997. The Třebíč Potato Festival, the Festival of Theater with 2-3-4 Actors, and Šamajim are regular events. There are galleries such as the Painted House Gallery, Franta Gallery, and the Alternator Ecotechnical Center. Famous personalities from Třebíč include artists Ladislav Novák, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Vítězslav Nezval, Oldřich Navrátil, politicians Ludvík Svoboda, Bohumír Šmeral, footballer Theodor Gebre Selassie, cyclist Pavel Padrnos, hockey player Patrik Eliáš, and Martin Erat.


Třebíč leží na řece Jihlava v nadmořské výšce 405 metrů nad mořem, z velké části na Třebíčském masívu. Žije zde na ploše 58 km² 39 700 obyvatel. První písemná zmínka je z roku 1277 (Wikipedia). Začátky města souvisejí s benediktinským klášterem v roce 1101, na jehož místě dnes stojí zámek. Původ jména je pravděpodobně odvozeno z místního názvu „Třebečského lesa“. V roce 1863 byla založena spořitelna, Národní dům a gymnázium (1871), socha Cyrila a Metoděje na Karlově náměstí (1885). Od roku 1886 je Třebíč připojená k železnici. Začátkem 20. století vznikla díky lékaři Jaroslavu Bakešovi nemocnice. V 70. letech 20. století začala výstavba nových sídlišť, škol apod. Důvodem byla jaderná elektrárna Dukovany. V roce 2003 se židovské ghetto a bazilika staly součástí seznamu kulturního dědictví UNESCO. Na levém břehu řeky Jihlava je jedna z největších židovských čtvrtí v Evropě. Je jedinou židovskou památkou mimo Izrael, která je samostatně zapsána v seznamu UNESCO. Konají se zde různé festivaly, od roku 1997 Zámostí. Pravidelně se koná Třebíčské Bramborobraní, Festival divadla 2-3-4 herců, Šamajim. Funguje zde galerie Malovaný dům, galerie Franta, ekotechnické centrum Alternátor. Známé osobnosti Třebíče: umělci Ladislav Novák, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Vítězslav Nezval, Oldřich Navrátil, politici Ludvík Svoboda, Bohumír Šmeral, fotbalista Theodor Gebre Selassie, cyklista Pavel Padrnos, hokejisté Patrik Eliáš, Martin Erat (Wikipedia CS).


Krajina, Slovensko, Objekty, predmety a priestory, Dokumenty, Slovenské dokumenty, Podunajsko, Stavby, Fotografie, Dopravné a technické diela

Mlyn v Tomášikove

Hits: 519

Kolový mlyn v Tomášikove patrí k pôvodným zachovaným vodným mlynom so spodným náhonom. Dnes má status technickej ľudového mlynárstva južného Slovenska. Nachádza sa dva km západne od Tomášikovo na Malom Dunaji pri sútoku so Suchým potokom. Postavil ho v roku 1893 mlynár Ján Maticza, poslednou väčšou zmenou prešiel v roku 1940. Mlelo sa v ňom do roku 1960. V roku 1982 bol obnovený ako expozícia Vlastivedného múzea v Galante. Okolie mlynu tvorí lužný les, samotný mlyn je na vodáckej trase. Dá sa tu kotviť pri splav, táboriť, kúpať sa (slovakia.travel).


The Water Mill in Tomášikovo is among the original preserved water mills with a lower flume. Today, it holds the status of a technical monument of folk milling in southern Slovakia. Situated two kilometers west of the village of Tomášikovo on the Little Danube at the confluence with the Suchý Stream, it was built in 1893 by miller Ján Maticza, undergoing its last major modification in 1940. It operated until 1960. In 1982, it was restored as an exhibition of the Regional Museum in Galanta. The mill’s surroundings consist of a riparian forest, and the mill itself is part of a canoeing route. Visitors can anchor near the mill, camp, and swim in the area (slovakia.travel).


Krajina, Zahraničie, Typ krajiny, Obce, Moravské obce, Polia, Česko, Južná Morava, Fotografie

Strážovice, miesto kde som si neraz zadovážil víno, mušt

Hits: 580

Strážovice ležia v nadmorskej výške 417 metrov nad morom iba 7 km od Kyjova. Jej časti sú: Horní kopec, Dolní kopec, Jamy, Kamence, Pod uličkou. V Strážoviciach žije 609 obyvateľov (strazovice.sk). Prvá písomná zmienka je z roku 1131. Od roku 1753 je v Strážoviciach malý zámok (strazovice.sk). V piatom storočí pred naším letopočtom tu žili . V piatom storočí tu mali pod strážovským kopcom veľkú osadu, nazývala sa Chrástovice a existovala až do roku 1470 (strazovice.sk).


Strážovice are situated at an altitude of 417 meters above sea level, just 7 km from Kyjov. Its parts include: Horní kopec, Dolní kopec, Jamy, Kamence, and Pod uličkou. Strážovice is home to 609 inhabitants (strazovice.sk). The first written mention dates back to the year 1131. Since 1753, there has been a small castle in Strážovice (strazovice.sk). In the 5th century BC, Celts inhabited the area. In the 5th century AD, Slavs had a large settlement under the Strážovský hill, called Chrástovice, which existed until 1470 (strazovice.sk).


Strážovice leží v nadmořské výšce 417 metrů nad mořem jen 7 km od Kyjova. Jej části jsou: Horní kopec, Dolní kopec, Jamy, Kamence, Pod uličkou. V Strážovicích žije 609 obyvatel (strazovice.sk). První písemná zmínka je z roku 1131. Od roku 1753 je v Strážovicich malý zámek (strazovice.sk). V pátém století před naším letopočtem zde žili Keltové. Ve 5. století zde měli Slované pod strážovským kopcem velkou osadu, nazývala se Chrástovice a existovala až do roku 1470 (strazovice.sk).


 

Krajina, Zahraničie, Mestá, Česko, Fotografie

Stráž nad Nežárkou

Hits: 472

Mestečku Stráž na Nežárkou dominuje zďaleka veža strážskeho zámku. Mesto leží v nadmorskej výške 452 metrov nad morom. K bohatstvu náleží okrem bežných súčastí aj piesok a rašelina. Rieka Nežárka preteká mestom, nachádza sa tu množstvo rybníkov a potokov. Na ploche 36,3 km2 tu žije 876 obyvateľov. Dolní Lhota a Dvorce sú miestnymi časťami (straznadnezarkou.cz). Zámok dostal dnešnú barokovú podobu v 18. storočí. Pôvodne objekt bol hradom, z neho zostala len gotická veža. Od 10.1 1914 bol zámok majetkom českej opernej speváčky Emy Destinnovej (straznadnezarkou.cz).


The town of Stráž nad Nežárkou is dominated from afar by the tower of the Stráž Castle. The town is situated at an altitude of 452 meters above sea level. In addition to the usual components, sand and peat also contribute to the richness of the area. The Nežárka River flows through the town, where there are numerous ponds and streams. With an area of 36.3 km2, the town is home to 876 inhabitants. Dolní Lhota and Dvorce are local parts (straznadnezarkou.cz). The castle acquired its present Baroque appearance in the 18th century. Originally, the structure was a castle, of which only the Gothic tower remains. Since January 10, 1914, the castle has been owned by the Czech opera singer Ema Destinnová (straznadnezarkou.cz).

 


Městečku Stráž nad Nežárkou dominuje zdaleka věž strážního zámku. Město leží v nadmořské výšce 452 metrů nad mořem. K bohatství patří kromě běžných surovin také písek a rašelina. Řeka Nežárka protéká městem, kde se nachází množství rybníků a potoků. Na ploše 36,3 km2 zde žije 876 obyvatel. Dolní Lhota a Dvorce jsou místními částmi. Zámek získal dnešní barokní podobu v 18. století. Původně objekt byl hradem, z něhož zůstala pouze gotická věž. Od 10. ledna 1914 byl zámek majetkem české operní zpěvačky Emy Destinnové.


 

 

 

Krajina, Zahraničie, Objekty, predmety a priestory, Česko, Južná Morava, Stavby, Fotografie, Dopravné a technické diela

Ruprechtov mlyn s unikátnou Halladayovou turbínou

Hits: 669

Ruprechtov mlyn sa nachádza na Drahanskej vrchovine, medzi Vyškovom a Blanskom, neďaleko priepasti Macocha, v obci Ruprechtov. Postavený bol v roku 1873 ako klasický mlyn holandského typu. V rokoch 1882 až 1884 staviteľ a majiteľ mlynu, Cyril Wágner, inštaloval po veternej smršti, ktorý mlyn poškodil, namiesto klasického kolesa Halladayovu turbínu. Vďaka tomu zomlel mlyn až dvojnásobok obilia. Ruprechtov mlyn je navrhnutý medzi a do zoznamu UNESCO (Blanka Sládková). Mlyn je kultúrnou pamiatkou. V októbri je cez víkendy prístupný verejnosti. Od októbra do apríla a konajú prehliadky, konajú sa tu rôzne , spoločenské akcie, menšie svadobné obrady. Od mája do septembra slúži ako ubytovací priestor (mlynruprechtov.cz).

V roku 2009 zástupca medzinárodnej mlynárskej organizácie TMS potvrdil, že pohon Halladayovou turbínou v Ruprechtove je jediný na svete. Česká pošta vydala poštovú známku mlynu, Česká národná banka vydala zlatú mincu s motívom Ruprechtovského mlynu. v Mariánskych kúpeľoch je od roku 2011 model mlynu v parku miniatúr (Blanka Sádková).


Ruprechtov Mill is located in the Drahanská Highlands, between Vyškov and Blansko, near the Macocha Abyss, in the village of Ruprechtov. It was built in 1873 as a classic Dutch-style mill. From 1882 to 1884, the builder and owner of the mill, Cyril Wágner, installed a Halladay turbine after a windstorm damaged the mill, instead of the traditional wheel. Thanks to this, the mill ground up to twice as much grain. Ruprechtov Mill is designated as a national cultural monument and is listed on the UNESCO list (Blanka Sládková). The mill is a cultural monument. In October, it is open to the public on weekends. From October to April, guided tours take place, various exhibitions, social events, and smaller wedding ceremonies are held here. From May to September, it serves as accommodation (mlynruprechtov.cz).

In 2009, a representative of the international milling organization TMS confirmed that the Halladay turbine drive in Ruprechtvoe is the only one in the world. The Czech Post issued a postage stamp of the mill, and the Czech National Bank issued a gold coin with the motif of Ruprechtov Mill. In Mariánské Lázně, there has been a model of the mill in the miniature park since 2011 (Blanka Sádková).


Ruprechtovský mlýn se nachází na Drahanské vrchovině, mezi Vyškovem a Blanskem, nedaleko propasti Macocha, v obci Ruprechtov. Byl postaven v roce 1873 jako klasický mlýn holandského typu. V letech 1882 až 1884 stavitel a majitel mlýna, Cyril Wágner, nainstaloval po větrné smršti, která mlýn poškodila, namísto klasického kola Halladayovu turbínu. Díky tomu zvládl mlýn až dvojnásobek obilí. Ruprechtovský mlýn je navržen mezi národní kulturní památky a do seznamu UNESCO (Blanka Sládková). Mlýn je kulturní památkou. V říjnu je o víkendech přístupný veřejnosti. Od října do dubna se konají prohlídky, různé výstavy, společenské akce, menší svatební obřady. Od května do září slouží jako ubytovací prostor (mlynruprechtov.cz).

V roce 2009 zástupce mezinárodní mlynářské organizace TMS potvrdil, že pohon Halladayovou turbínou v Ruprechtove je jediný na světě. Česká pošta vydala poštovní známku mlýnu, Česká národní banka vydala zlatou minci s motivem Ruprechtovského mlýna. V Mariánských Lázních je od roku 2011 model mlýna v parku miniatur (Blanka Sádková).