2006-2010, 2008, 2009, 2011-2015, 2012, Časová línia, Príroda

Symbolika v prírode

Hits: 4075

Sym­bo­li­ka v prí­ro­de pre­ni­ká do mno­hých kul­túr a his­tó­rie. Sym­bo­li­ka v prí­ro­de sa môže líšiť medzi rôz­ny­mi kul­tú­ra­mi a nábo­žen­stva­mi, no čas­to ref­lek­tu­je základ­né ľud­ské poci­ty, hod­no­ty a vní­ma­nie sve­ta oko­lo seba. Mno­hé prí­rod­né prv­ky majú sym­bo­lic­ký význam a sú čas­to pova­žo­va­né za nosi­te­ľov hlbo­kých význa­mov a odka­zov. Stro­my majú v mno­hých kul­tú­rach sym­bo­li­ku spo­je­nú s živo­tom, ras­tom a spo­je­ním s nebe­sa­mi. Rôz­ne dru­hy kve­tov majú rôz­ne sym­bo­lic­ké význa­my. Naprí­klad čer­ve­ná ruža sa čas­to pova­žu­je za sym­bol lás­ky a váš­ne, zatiaľ čo ľalia môže repre­zen­to­vať pýchu a ľahos­taj­nosť. Sln­ko je sym­bo­lom svet­la, ener­gie a živo­ta. Jeho význam môže byť spo­je­ný s obno­vou, náde­jou a novým začiatkom.

Mesiac sym­bo­li­zu­je tajom­nosť, žen­skosť a zme­nu fáz, kto­ré môžu byť inter­pre­to­va­né ako sym­bo­lic­ké repre­zen­tá­cie živo­ta a jeho cyk­lic­ké­ho prie­be­hu. Voda môže repre­zen­to­vať život, očis­tu, obno­vu, ale aj nebez­pe­čen­stvo a cha­otic­ké sily. Ska­ly a hory môžu sym­bo­li­zo­vať odol­nosť, odhod­la­nie a dosa­ho­va­nie cie­ľov. Hory sú čas­to vní­ma­né ako mies­ta duchov­nej sily ale­bo odra­zu bož­stva. Rôz­ne zvie­ra­tá majú v rôz­nych kul­tú­rach rôz­ne sym­bo­lic­ké význa­my. Naprí­klad sova môže byť spo­je­ná s múd­ros­ťou, zatiaľ čo lev s odva­hou a krá­ľov­stvom. Kame­ne môžu mať sym­bo­li­ku sta­bi­li­ty, trva­nia a spo­je­nia s prí­ro­dou. Prí­rod­né živ­ly, ako búr­ky a daž­de, môžu sym­bo­li­zo­vať očis­tu, obno­vu a pre­chod­né obdo­bie zmien.


Sym­bo­lism in natu­re per­me­a­tes many cul­tu­res and his­to­ries. The sym­bo­lism in natu­re can vary among dif­fe­rent cul­tu­res and reli­gi­ons, but it often ref­lects fun­da­men­tal human emo­ti­ons, valu­es, and per­cep­ti­ons of the world around us. Many natu­ral ele­ments car­ry sym­bo­lic mea­ning and are often con­si­de­red car­riers of deep sig­ni­fi­can­ce and mes­sa­ges. Tre­es have sym­bo­lism asso­cia­ted with life, gro­wth, and con­nec­ti­on to the hea­vens in many cul­tu­res. Vari­ous types of flo­wers car­ry dif­fe­rent sym­bo­lic mea­nings. For exam­ple, the red rose is often con­si­de­red a sym­bol of love and pas­si­on, whi­le the lily may repre­sent pri­de and indif­fe­ren­ce. The sun is a sym­bol of light, ener­gy, and life, with mea­nings asso­cia­ted with rene­wal, hope, and new beginnings.

The moon sym­bo­li­zes mys­te­ry, femi­ni­ni­ty, and the chan­ging pha­ses, which can be inter­pre­ted as sym­bo­lic repre­sen­ta­ti­ons of life and its cyc­li­cal cour­se. Water can repre­sent life, puri­fi­ca­ti­on, rene­wal, but also dan­ger and cha­otic for­ces. Rocks and moun­tains may sym­bo­li­ze resi­lien­ce, deter­mi­na­ti­on, and the achie­ve­ment of goals. Moun­tains are often per­ce­i­ved as pla­ces of spi­ri­tu­al strength or ref­lec­ti­ons of divi­ni­ty. Vari­ous ani­mals have dif­fe­rent sym­bo­lic mea­nings in dif­fe­rent cul­tu­res. For exam­ple, an owl may be asso­cia­ted with wis­dom, whi­le a lion repre­sents cou­ra­ge and kings­hip. Sto­nes can sym­bo­li­ze sta­bi­li­ty, endu­ran­ce, and a con­nec­ti­on to natu­re. Natu­ral ele­ments such as storms and rain can sym­bo­li­ze puri­fi­ca­ti­on, rene­wal, and trans­i­ti­onal peri­ods of change.


Use Facebook to Comment on this Post

2011, 2011-2015, 2012, Časová línia, Neživé, Predmety, TOP

Lavičky

Hits: 1556

Lavič­ky sú mies­ta na sede­nie umiest­ne­né v exte­ri­é­roch ale­bo inte­ri­é­roch, sú bež­ným prv­kom v mest­ských par­koch, záh­ra­dách, verej­ných prie­s­trans­tvách, na námes­tiach, ale aj v inte­ri­é­roch budov. Lavič­ky môžu byť vyro­be­né z rôz­nych mate­riá­lov, vrá­ta­ne dre­va, kovu, betó­nu, plas­tu ale­bo kom­bi­ná­cií tých­to mate­riá­lov. Lavič­ky majú nie­len prak­tic­ký význam posky­to­va­nia sede­nia, ale majú aj kra­jin­nú, archi­tek­to­nic­kú fun­kciu. Ich dizajn môže byť jed­no­du­chý a funkč­ný, ale aj zdo­be­ný a ume­lec­ký. V mest­ských par­koch a verej­ných prie­s­trans­tvách lavič­ky čas­to slú­žia ako mies­to stre­tá­va­nia, oddy­chu a pozo­ro­va­nia oko­lia. Ich umiest­ne­nie a uspo­ria­da­nie môžu vytvá­rať prí­jem­né mies­ta na trá­ve­nie času. Nie­kto­ré lavič­ky majú aj ergo­no­mic­ký dizajn. V inte­ri­é­ro­vých pries­to­roch, ako sú nákup­né cen­trá, haly ale­bo múzeá, lavič­ky môžu byť umiest­ne­né na stra­te­gic­kých mies­tach, aby posky­to­va­li mies­to na odpo­či­nok a pohodl­né sede­nie pre náv­štev­ní­kov. Lavič­ky zvy­čaj­ne sú v čakár­ňach v zdra­vot­níc­kych zariadeniach.


Ben­ches are sea­ting faci­li­ties loca­ted in out­do­or or indo­or spa­ces, and they are a com­mon fea­tu­re in urban parks, gar­dens, pub­lic are­as, squ­ares, as well as insi­de buil­dings. Ben­ches can be craf­ted from vari­ous mate­rials, inc­lu­ding wood, metal, conc­re­te, plas­tic, or com­bi­na­ti­ons of the­se mate­rials. Ben­ches ser­ve not only a prac­ti­cal pur­po­se of pro­vi­ding sea­ting but also have a lands­ca­pe and archi­tec­tu­ral func­ti­on. The­ir design can ran­ge from sim­ple and func­ti­onal to deco­ra­ti­ve and artis­tic. In urban parks and pub­lic spa­ces, ben­ches often ser­ve as mee­ting points, pla­ces for rela­xa­ti­on, and spots for obser­ving the sur­roun­dings. The­ir pla­ce­ment and arran­ge­ment can cre­a­te ple­a­sant are­as for spen­ding time. Some ben­ches also fea­tu­re ergo­no­mic designs for added com­fort. In inte­ri­or spa­ces such as shop­ping malls, halls, or muse­ums, ben­ches may be stra­te­gi­cal­ly pla­ced to offer a res­ting pla­ce and com­for­tab­le sea­ting for visi­tors. Ben­ches are com­mon­ly found in wai­ting are­as wit­hin health­ca­re facilities.


Use Facebook to Comment on this Post

2011-2015, 2013, Časová línia, Horné Považie, Krajina, Slovenská krajina

Hričovské Podhradie

Hits: 2094

Na úze­mí súčas­né­ho Hri­čov­ské­ho Pod­hra­dia bolo slo­van­ské síd­lis­ko. Na hrad­nom vrchu bolo veľ­ko­mo­rav­ské síd­lis­ko a prav­de­po­dob­ne dre­ve­ný hrad. Prvá písom­ná zmien­ka o obci je z roku 1265 pod náz­vom Hri­chow, neskôr Hry­chov. Názov Hri­čov­ské Pod­hra­die sa obja­vu­je až v roku 1808. Oby­va­te­lia sa zaobe­ra­li naj­mä poľ­no­hos­po­dár­stvom, roz­ší­re­né bolo vče­lár­stvo, pas­tier­stvo, ovo­ci­nár­stvo, les­níc­tvo, fur­man­stvo a neskôr aj plt­níc­tvo. Z drob­ných reme­siel mali zastú­pe­nie mly­ná­ri, peká­ri, ková­či a tesá­ri (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk).

Obec Hri­čov­ské Pod­hra­die je súčas­ťou Euro­re­gi­ó­nu Bes­ky­dy. Na plo­che 2.04 km2 v nej žije 374 oby­va­te­ľov. Nedáv­no sa tu zavied­la tra­dí­cia Hrad­ných dní”, počas kto­rých budú pre­bie­hať rôz­ne kul­túr­ne a špor­to­vé akcie (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk). Leží v doli­ne Závad­ské­ho poto­ka. Juž­nú časť cho­tá­ra v Súľov­ských ska­lách tvo­ria tre­ťo­hor­né vápe­ni­té zle­pen­ce, zvet­rá­va­ním kto­rých vznik­li zau­jí­ma­vé skal­na­té útva­ry. Napr. chrá­ne­ná pamiat­ka Hri­čov­ská skal­ná ihla (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk) a Hri­čov­ské rify (Wiki­pe­dia). Leží v nad­mor­skej výš­ke 323 met­rov nad morom (Wiki­pe­dia).


In the ter­ri­to­ry of present-​day Hri­čov­ské Pod­hra­die, the­re was a Sla­vic sett­le­ment. On the cast­le hill, the­re was a Gre­at Mora­vian sett­le­ment and pro­bab­ly a wooden cast­le. The first writ­ten men­ti­on of the vil­la­ge is from 1265 under the name Hri­chow, later Hry­chov. The name Hri­čov­ské Pod­hra­die appe­ars only in 1808. The inha­bi­tants were main­ly enga­ged in agri­cul­tu­re, with bee­ke­e­ping, her­ding, fru­it gro­wing, fores­try, car­ting, and later raf­ting being wides­pre­ad. Among the small crafts, the­re were mil­lers, bakers, blacks­miths, and car­pen­ters (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk).

The vil­la­ge of Hri­čov­ské Pod­hra­die is part of the Euro­re­gi­on Bes­ky­dy. In an area of 2.04 km², 374 inha­bi­tants live the­re. Recen­tly, the tra­di­ti­on of Cast­le Days” has been intro­du­ced, during which vari­ous cul­tu­ral and sports events will take pla­ce (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk). It is loca­ted in the val­ley of Závad­ský Cre­ek. The sout­hern part of the cadas­tral area in the Súľov Rocks con­sists of Ter­tia­ry cal­ca­re­ous con­glo­me­ra­tes, weat­he­ring into inte­res­ting roc­ky for­ma­ti­ons. For exam­ple, the pro­tec­ted monu­ment Hri­čov­ská Skal­ná Ihla (Hri­čov­ská Rock Need­le) (hri​cov​ske​podh​ra​die​.ocu​.sk) and Hri­čov­ské Rify (Wiki­pe­dia). It is situ­ated at an ele­va­ti­on of 323 meters abo­ve sea level (Wiki­pe­dia).


Odka­zy

Use Facebook to Comment on this Post

2011-2015, 2013, Časová línia, Horné Považie, Krajina, Slovenská krajina

Brezany

Hits: 2096

Bre­za­ny sa nachá­dza­jú v doli­ne Súľov­ských skál, 7 km od Žili­ny, ležia v nad­mor­skej výš­ke 385 met­rov nad morom. Roz­lo­ha je obce je len tro­chu viac ako 4 km2. Žije tu 466 oby­va­te­ľov. Má tie­to čas­ti: Buchal­ka, Ryb­ní­ky, Nad sadis­ko, Sadis­ko, Radoš, Záhum­nie, Skot­ňa, Do stúp, Za Nivu, Diel, Za diel, Za vrchy. Úze­mie síd­la obce v úva­li­no­vej doli­ne má za prí­či­nu sla­bú ven­ti­lá­ciu vzdu­chu, čo spô­so­bu­je hro­ma­de­nie chlad­né­ho vzdu­chu so znač­nou rela­tív­nou vlh­kos­ťou, čoho výsled­kom je zvý­še­ný výskyt zamra­če­ných dní, ako aj dní s hmlou (obecb​re​za​ny​.sk). Prvá písom­ná zmien­ka o obci je z roku 1393, kde sa spo­mí­na ako Ber­zen, neskôr ako Bre­zen, Bre­zanw, Bra­ža­ny. V stre­do­ve­ku pat­ri­la do Tren­čian­skej župy k pan­stvu Lie­ta­va. Oby­va­te­lia sa živi­li cho­vom dobyt­ka a poľ­no­hos­po­dár­stvom, ešte v prvej polo­vi­ci 20. sto­ro­čia sa oby­va­te­lia veno­va­li povoz­níc­tvu a kup­če­niu s koň­mi (obecb​re​za​ny​.sk). Tri km od obce sa nachá­dza Lie­tav­ský hrad.


Bre­za­ny are situ­ated in the val­ley of the Sulov Rocks, 7 km from Zili­na, at an ele­va­ti­on of 385 meters abo­ve sea level. The area of the muni­ci­pa­li­ty is just over 4 km², and it is home to 466 resi­dents. The vil­la­ge is divi­ded into the fol­lo­wing parts: Buchal­ka, Ryb­ni­ky, Nad sadis­ko, Sadis­ko, Rados, Zahum­nie, Skot­na, Do stup, Za Nivu, Diel, Za diel, Za vrchy. The sett­le­men­t’s loca­ti­on in a val­ley cau­ses poor air cir­cu­la­ti­on, lea­ding to the accu­mu­la­ti­on of cold air with sig­ni­fi­cant rela­ti­ve humi­di­ty. This results in an inc­re­a­sed occur­ren­ce of clou­dy days and days with fog (obecb​re​za​ny​.sk). The first writ­ten men­ti­on of the vil­la­ge dates back to 1393 when it was refer­red to as Ber­zen, later as Bre­zen, Bre­zanw, Bra­ža­ny. In the Midd­le Ages, it belo­n­ged to the Tren­čín Coun­ty under the Lie­ta­va esta­te. The resi­dents were enga­ged in catt­le far­ming and agri­cul­tu­re, and in the first half of the 20th cen­tu­ry, they were invol­ved in car­ting and hor­se tra­ding (obecb​re​za​ny​.sk). Lie­ta­va Cast­le is loca­ted three kilo­me­ters from the village.


Use Facebook to Comment on this Post

2006-2010, 2010, Časová línia, Krajina, Mestá, Mestá, Slovenská krajina, Slovenské, Spiš, Typ krajiny

Spišská Sobota – unikátna súčasť Popradu

Hits: 3179

Spiš­ská Sobo­ta je dnes súčas­ťou Pop­ra­du. Je to veľ­mi pek­né mies­to, neveľ­ké, ale o to kraj­šie. Na nie­kto­rých domoch sú zacho­va­né typic­ké spiš­ské strechy.

V 12. sto­ro­čí vznik­la trho­vá osa­da Spiš­ská Sobo­ta, zrej­me na mies­te star­šie­ho hra­dis­ka. Od posled­nej tre­ti­ny 13. sto­ro­čia pat­ri­la k Spo­lo­čen­stvu spiš­ských Sasov. His­to­ric­ké náz­vy: Forum Sab­bat­hae, Sanc­tus Geor­gius, Mons Sanc­ti Geor­gii, Georgn­berg (spso​bo​ta​.szm​.com). Prí­cho­dom sas­kých Nemcov sa Spiš­ská Sobo­ta sta­la význam­ným mes­tom. Mest­ské prá­va má ude­le­né od roku 1271 od krá­ľa Šte­fa­na V.. Bola hos­po­dár­skym, admi­ni­stra­tív­nym stre­dis­kom, síd­lom cechov, obcho­dov, kul­tú­ry. Tak­mer celý stre­do­vek tu žilo 750900 oby­va­te­ľov. V roku 1545 požiar zni­čil tak­mer polo­vi­cu námes­tia a vežu kos­to­la. V roku 1775 zho­re­lo celé mes­to, ale zno­vu sa posta­vi­lo. V 20. sto­ro­čí naras­ta­la výstav­ba aj počet oby­va­te­ľov. Od roku 1950 je Mest­skou pamiat­ko­vou rezer­vá­ci­ou. Archi­tek­to­nic­ký a urba­nis­tic­ký ráz Spiš­skej Sobo­ty je rene­sanč­ný od roku 1775. Hlav­ný oltár Kos­to­la svä­té­ho Jura­ja je die­lom maj­stra Pav­la z Levo­če. Zná­mi rodá­ci: hoke­jis­ti Ľuboš Bar­teč­ko, Peter Bon­dra, Rado­slav Suchý (spso​bo​ta​.szm​.com). V 17. sto­ro­čí tu žila rez­bár­ska rodi­na Gros­sov­cov, sochá­ri Frid­rich a Ján Bro­koff. Medzi ďal­ších pat­ria: his­to­rik a špe­cia­lis­ta na goti­ku Anton Cyril Glatz, ces­to­va­teľ Tibor Szé­ke­ly (spso​bo​ta​.szm​.com), herec Ján Gal­lo­vič (Wiki​pe​dia​.sk). Od roku 1946 je Spiš­ská Sobo­ta mest­skou čas­ťou mes­ta Pop­rad (Wiki​pe​dia​.sk).


Spiš­ská Sobo­ta is now part of Pop­rad. It is a very char­ming pla­ce, not lar­ge in size but all the more beau­ti­ful. Some hou­ses still retain the typi­cal Spiš roofs.

In the 12th cen­tu­ry, the mar­ket sett­le­ment of Spiš­ská Sobo­ta emer­ged, like­ly on the site of an older for­ti­fi­ca­ti­on. From the last third of the 13th cen­tu­ry, it belo­n­ged to the Com­mu­ni­ty of Spiš Saxons. His­to­ri­cal names inc­lu­de Forum Sab­bat­hae, Sanc­tus Geor­gius, Mons Sanc­ti Geor­gii, Georgn­berg (spso​bo​ta​.szm​.com). With the arri­val of Saxon Ger­mans, Spiš­ská Sobo­ta beca­me a sig­ni­fi­cant town. It was gran­ted town pri­vi­le­ges in 1271 by King Step­hen V. It ser­ved as an eco­no­mic, admi­ni­stra­ti­ve cen­ter, and the seat of guilds, tra­de, and cul­tu­re. Almost the enti­re medie­val peri­od saw a popu­la­ti­on of 750 – 900 inha­bi­tants. In 1545, a fire des­tro­y­ed almost half of the squ­are and the church tower. In 1775, the enti­re town bur­ned down, but it was rebu­ilt. In the 20th cen­tu­ry, both cons­truc­ti­on and popu­la­ti­on num­bers grew. Sin­ce 1950, it has been a Muni­ci­pal Monu­ment Reser­ve. The archi­tec­tu­ral and urban cha­rac­ter of Spiš­ská Sobo­ta has been Renais­san­ce sin­ce 1775. The main altar of the Church of St. Geor­ge is the work of Mas­ter Paul of Levo­ča. Famous nati­ves inc­lu­de hoc­key pla­y­ers Ľuboš Bar­teč­ko, Peter Bon­dra, Rado­slav Suchý (spso​bo​ta​.szm​.com). In the 17th cen­tu­ry, the car­ving fami­ly Gros­sov­cov lived here, sculp­tors Frid­rich and Ján Bro­koff. Other notab­le indi­vi­du­als inc­lu­de his­to­rian and Got­hic spe­cia­list Anton Cyril Glatz, tra­ve­ler Tibor Szé­ke­ly (spso​bo​ta​.szm​.com), and actor Ján Gal­lo­vič (Wiki​pe​dia​.sk). Sin­ce 1946, Spiš­ská Sobo­ta has been a dis­trict of the city of Pop­rad (Wiki​pe​dia​.sk).


Use Facebook to Comment on this Post